Selles lehes sattus meie küsimustelaviini alla VBH Estonia kauaaegse ja meeldiva koostööpartneri Roto üks kesksemaid persoone terves Kirde-Euroopas – pr Barbara Ahlers.
Kuidas sattusite tööle akna- ja uksetehnoloogia ettevõttesse Roto Frank AG?
Enne Rotosse tööle asumist oli mul võimalus Roto tooteid eelnevalt tundma õppida. Mõtlesin endamisi: vaata aga vaata, millised huvitavad aknad, selliste teistmoodi sulustega! Uudsed ja samas nii praktilised. Oskasin endale väga hästi ette kujutada seda rõõmu, omada oma kodus samasuguseid mugavaid aknaid. Ja nii ongi tänaseks läinud. Roto kuulus tookord esimeste ettevõtete hulka, kes otsisid Poolas saksa keele oskuse ja ehitusvaldkonna teadmistega töötajaid. See oli piiride avanemise aeg. Olen hariduselt ehitusinsener ja olin enne töötanud ettevõttes, mis tegeles väliskaubanduse vallas ehitusmaterjalide ja hoonetega. Mugavate ja kasutajasõbralike akende sulused oli teema, mis tundus sel hetkel väga perspektiivikas. Suur nõudlus ja valdkonna edukus andsid mulle otsustamiseks vajaliku kindluse. Nii otsustasingi väljakutse ja sellega seotud töökoha vastu võtta.
Kuidas sündis otsus asuda juhtima Roto Poola osakonda ja lisaks veel suurt Kirde-Euroopa regiooni?
See oli üsna pikk protsess. Poola turul hakkas koos minu ja veel ühe töötajaga alguses tööle Hr Günther Eck. Kolmekesi asusime Rotole kliente otsima. Organisatsioon kasvas ja vastastikune usaldus muutus väga tugevaks. See oli tõeliselt orgaaniline areng. Mul oli võimalus toetuda aina laienevate ülesannete täitmisel oma varasema töö kogemustele ja heameelega õppisin ka palju uut juurde.
Teie juhtimisel rajati Varssavisse suur Roto logistikakeskus/vaheladu. Kas see käivitas ROTO tarneahela põhimõttelise muutumise, sest enne seda toimus kauba ladustamine Roto peakorteris Lõuna-Saksamaal?
Aastatepikkuse tööga oleme saavutanud tarneaegade olulise lühenemise ja tarnetäpsuse tõusu. Saavutatud logistic excellence läbi erinevate riikide turusortimentide defineerimise toob ligi 98% tellitud tooteartiklitest klientideni 48 tunni jooksul. Aastate eest tarniti meie klientidele kaupu otse tootmistehastest – oli peaaegu võimatu koordineerida kogu tellimuse soovitud ajal kohalejõudmist. Nurgadetailid võisid saabuda teisipäeval, juhtsulgurid kolmapäeval… Mida suuremaks kasvas sortiment ja mida rohkem tootmisüksusi oli tarneahelaga seotud, seda tähtsam oli olukorra peremeheks saada.
Kas teie käed on mängus olnud ka selles, et viimaste kümnenditega on just Poolast kasvanud kogu Euroopa modernseim ja suurima mahuga aknatootmise riik?
Arvan, et ainult teatud määral. Turu loomulik jõud tingis meeletu kasvu. See arenes väga dünaamiliselt kui üks suurimaid potentsiaalseid turgusid Euroopas. Poola on tõenäoliselt suuruselt teise potentsiaaliga riik Euroopa aknaturul. Olles küll Saksamaa naaberriik, ei olnud Poolal enne piiride avanemist uuele tehnoloogiale juurdepääsu, kuid seda suurem potentsiaal avanes pärast seda. Tekkis suur hulk inimesi, kes nagu minagi, uskusid valdkonna perspektiivikusse ning soovisid aknavaldkonnas tegutseda ja üsna kiiresti loodi laias valikus aknatootmisettevõtteid. Senise aknatootmisega uued lahendused kokku ei sobinud, samas ei nõudnud uus tehnoloogia liiga keerulisi teadmisi ja agaralt hakati pakkuma vastavaid seadmeid, profiile – see kõik andis tõuke turu kiireks kasvuks ja meile võimaluse sellest osa saada. Väga oluliseks pidasid kliendid seda, et meie kliendikülastuste juures viibis ka aastatepikkuse kogemusega Roto tehnik, kes näitas kohapeal, kuidas uut tüüpi pöördkald-aknasulus töötab ja mis on sedalaadi suluse kasutamise eelised.
Kuidas on sujunud koostöö kolme pisikese Balti riigiga?
See oli 2002. aasta paiku, kui Roto Poola osakonnaga liideti Ukraina, Valgevene, kolm Balti riiki ja Kaliningrad. Siis algas meie koostöö neis piirkondades juba töötavate Roto esinduste töötajatega, kes seni olid töötanud Dr. Günther Engelhardti alluvuses ja kes töötavad praegugi tublisti edasi. Vastastikune koostöö on meie Kirde-Euroopa regiooni töötajaid, kes olid juba enne Roto Poola osakonnaga liitmist teinud väga head tööd Roto kliendibaasiga, igakülgselt aidanud. Eduka koostöö eelduseks on kindlasti olnud ka meie toodete edasimüüja – VBH – professionaalne ja uuendusmeelne tegutsemine ning hea koostöötahe kõigis kolmes Balti riigis.
Kuhu sulusetootjate visioon ulatub tänasel päeval? Kas Rotol on joonised sahtlis valmis päevaks, kui tänase raske ja paksu/sooja klaaselemendi peaks välja vahetama mingi uudse tehnoloogiaga tehtud õhuke ja kerge materjal?
Eks aktiivne tootearendus toimub seoses aina karmistuvate nõuetega hoonetes kasutatavatele ehitusmaterjalidele igas materjalivallas, kuid lähitulevikus näeme siiski just vastupidist tendentsi – aknaelemendid muutuvad suuremaks ja tänu soojemale / parema müraisolatsiooniga klaaspaketile raskemaks. Aknasuluselt oodatakse samas endiselt laitmatut funktsioonikindlust, kasutusmugavust ja kaasaegset disaini. Meie tootearenduses on ehedaks trendide järgimise näiteks uudse tehnoloogiaga ülimalt tihe Patio Inowa süsteem lükandelementidele ja Roto standardsuluse NT edasiarendamine raskematele raamikaaludele sobilikuks Roto NX süsteemiks. Tõstlükandustele välja töötatud Patio Lift lahendus aga talub isegi kuni 400 kg kaaluvaid aknaraame. Arengud toimuvad ka materjalide koostises ja pinnakattes, et akende pikaealisus, vastupidavus keskkonnamõjutustele ja töökindlus oleksid senisest veelgi paremini tagatud.
Tulevikutooteid hoitakse arendusfaasis ikka võimalikult salajas, kuid uutest arengusuundatest saab kindlasti hea ülevaate näiteks Nürnbergis aset leidvalt rahvusvaheliselt aknatööstuse messilt FENSTERBAU FRONTALE, kus ka Roto väljapanek on esindatud. Järgmine mess toimub seal 29.03-01.04.2022.
Oleme täna taas kriisiolukorras. Kriisid küll erinevad, aga on ka sarnasusi. Kas me üldse pääseme neist kunagi?
Tõepoolest, viimased aastad on olnud tõeliselt väljakutseterohked nii tööstusharule tervikuna kui ka ettevõtete töötajatele. Aina kasvav tooreainedefitsiit ja ennenägematu toormetallide hinnatõus on tekitanud palju peavalu nii meie konkurentidele kui tarnijatele. Tegeleme iga päev aktiivselt sellega, et meie tehastes ja logistikakeskustes oleks piisav turvavaru. Kogu maailma puudutav koroonapandeemia on sundinud meid kiirelt ja paindlikult oma tööd ümber korraldama, et selle all ei kannataks kliendisuhtlus ja tarnekindlus. Roto on teinud ja tegemas suuri samme digitaliseerimisel ja ettevõttesiseste protsesside arendamisel. Ka kriisisituatsioonides on meie jaoks esmatähtis leida koostöös edasimüüjate ja klientidega selline lahendus, millega lõppklient rahule jääks.
Roto Eesti esindus iseloomustab Barbara Ahlersit kui lugupeetud ja hinnatud juhti, kellel on oskus leida lahendus ka kõige keerukamates olukordades ning kelle loomupärane autoriteet ja rahulik, kuid kindel meel on loonud aastaid koos töötava meeskonna. Barbara jääb meile suureks rahvusvahelise koostöö eeskujuks!
Aitäh ja palju tervist ning edu talle pikkadeks aastateks!