Persoonilugu: Raido Raidma ja Danel Hirbaum firmast Rekman

Seekordses kliendilehes on meil midagi tavalisest erinevat. Ühe persooni asemel vastavad meie küsimustele koguni kaks inimest meie kauaaegse koostööpartneri Rekmani juhttandemist.

Palun rääkige veidi iseendast ja oma teekonnast Rekmanini

Danel: Olen töötanud panganduses, betooni ja nüüd puidutööstuse valdkonnas. Oleme ise mõlemad ettevõtjad ja teame Raidoga üksteist ligemale 15 aastat, kunagistest Glaskeki aegadest. Meile mõlemale pakub puidutööstuse valdkond huvi ja väljakutseid. 

Raido: Puiduteemaga puutusin kokku juba kooliajal, kui läksin õppima mööblitisleriks. Puitakende tootmise valdkonnas olen töötanud nüüd juba üle 30 aasta. Rekmani meeskonnaga liitusin 2012. aastal. Enne seda on olnud erinevaid väljakutseid nii Tartus, Tallinnas ja ka Lätis puitakende tootmise sektoris. Nüüdseks siis juba antud vallas kogemust üle 30 aasta!

Kas aknatootja olla on täna lihtne või keeruline? 

Viimased 2-4 aastat on olnud äärmiselt keerulised, kuid oleme alates covidi-aegadest kõik kriisid vapralt vastu pidanud.

Kuidas te hindate Rekmani positsiooni aknatootmise turul? 

Meie hinnangul on hea, et me ei ole täna turul suurimad puitakende ja -uste tootja. Kui mahud turul kukuvad või on väikesed, siis on suurtootjal raskem kohaneda uue olukorraga. Täna oleme ka meie oma tootmist ja protsesse optimeerinud ning tõhustanud vastavalt saadaval olevatele mahtudele ja seda kõike selleks, et püsida hindadega konkurentsis ja hoida kulud paremini kontrolli all. Lisaks eelnevale on väiketootjal ka lihtsam olla kliendi soovide suhtes paindlik nii toodete, tarneaegade kui ka muude nüansside osas.

Mille üle uhkust tunnete? 

Rekman on innovatiivne Eesti ettevõte, kelle kvaliteetsed aknad ja uksed aitavad tänu oma headele omadustele säästa energiakuludelt. Meie tooted sobivad kõrgete nõudmistega klientidele, kes vajavad eelkõige vastupidavaid ja visuaalselt kauneid lahendusi.

Meie eelisteks ja tugevusteks on kliendikeskne lähenemine, kvaliteetsed tooted ja kiire tarne. Oleme aktiivselt kaasa mõtlev ja usaldusväärne partner, meie pikaaegsed kogemused ja tehnilised teadmised garanteerivad parima lõpptulemuse ka kõige keerukamates projektides.

Rekman saab sel aastal 34 aastaseks – oleme selle üle väga uhked. Lisaks on meil tugev ja kokkuhoidev meeskond, mis kinnitab veelgi, et töötame ühiste ja õigete eesmärkide nimel.

Kas olete endale seadnud ka mingeid pikemaajalisi eesmärke? On teil unistusi, mis ootavad realiseerimist? 

Eesmärgid ja unistused on kõrged. Muidugi soovime olla kasumlik ettevõte, kuid sealjuures töötada motiveeritud keskkonnas ühiste eesmärkide nimel. Ma ei taha täna töötada keskkonnas, kus ainsaks motivaatoriks on palganumber. Väärtused nagu tervis, ühine missioon ja visioon, perekond, inimsuhted on samuti olulised.

Mida sa tahaksid öelda meie praegusele valitsusele? Kas pead Eesti ettevõtluskeskkonda heaks? 

Valitsus peaks tegutsema ettevõtjaid toetades, tuleb tõsta Eesti konkurentsivõimet, et suureneks eksport. Ettevõtete kasumeid ei tohiks nii karmilt maksustada.

Teame Rekmanit kui akna- ja uksevalmistajat juba üle kolmekümne aasta. Kas saate välja tuua olulisemad märk–sõnad ettevõtte ajaloos?

Rekman loodi 1990. aastal ja on selge, et aja jooksul on tootevalik ja masinapark muutunud. Konkurentsis ja turul püsimiseks peavad lahendused ja tooted ajaga kaasas käima. Sama on ka klientide soovide ja eelistusega. Muutunud on ka viisid, kuidas me käitleme ehitus- ja tööstusjäätmeid. 

Olete tänaseks kindlustanud tugeva positsiooni puidust avatäidete turul. Millised on teie arvates edu võtmetegurid?

Edu toob toote kvaliteet, paindlikkus, kiirus (tarneaeg), kliendikesksus/ personaalne lähenemine ning korralik turundus. Need on märksõnad, mis on nii meie, kui meie klientide jaoks täna väga olulised. Lahutamatu osa on ka toote hind. Selleks, et hind oleks kliendile vastuvõetav, ei tohi järeleandmisi teha kvaliteedis. Leida tuleb teisi mooduseid: kärpida õiged kulusid/kulutusi, mis kliendi silmis toodet halvemaks ei tee, vaid vastupidi tõstavad ettevõtte efektiivsust ja kasumlikkust. See on moodus, kuidas saab pakkuda ka tänases keerulises majanduskeskkonnas, kus kõik kallineb, konkurentsivõimelist hinda.

Rekman on tuntud kui äärmiselt paindlik aknavalmistaja. Ajaloost teame, et kui Tallinna vanalinnas läks aknavahetuseks, siis Rekman oli alati kohal. Milliseid märkimist väärivaid tooteid täna pakute? 

Tõepoolest, täna võib öelda, et vähemalt pool Tallinna vanalinnast on kaetud Rekmanis valminud akende ja ustega ning seda on igal sammul rõõm tõdeda, kui ikka ja jälle satume vanalinnas jalutama. Eelkõige on rõõm selle üle, et mitmeid aastaid tagasi toodetud aknad ja uksed näevad endiselt head välja ja on kenasti töökorras ning kasutuses. Täna on Rekmani fookus suunatud rohkem uusehitistele, toodame rohkem modernsemaid aknaid, välisuksi, lükanduksi ja teisi huvitavaid tooteid sh erikujulised aknad, tuletõkkeaknad, nurgaakende lahendused jne. See muidugi ei tähenda, et meie käest ei võiks küsida hinda mõnele vanemale (renoveeritavale) objektile. Kui vähegi saame aidata ja tootmises valmis teha, siis teeme ka kindlasti kliendile hinnapakkumise.

Kas toodang jääb kodumaile või läheb midagi ka väljapoole? 

Täna toimetame peamiselt Eestis, kuid käimas on mitmeid läbirääkimised nii Inglismaa kui ka Skandinaavia suunal. Välistatud ei ole Soome, kuigi sinna oleme tõepoolest viimaste aastatega aina vähem oma tooteid müünud. Seda põhjusel, et tahame oma toodete sortimenti hoida konkreetse ja kindlana ning ei soovi teha liialt palju erinevaid tooteid, mida näiteks Soome turg eeldab. Sellisel juhul kaob kogu efektiivsus. Meie eesmärk on leida püsipartnerid ja neid ei pea olema palju. Pigem otsime kindlaid, stabiilseid ja pikaaegseid turulolijaid, kellega koos edasi liikuda. Väljavalitud koostööpartner on see, kes saab koos toodete müügiga pakkuda ka järelteenindust, pakkudes sealhulgas lisaks terviklahendusele ka hooldus- ja garantiitöid.

Kuidas näete tänast olukorda ehituses ja kuhu oleme teie arvates teel? 

Kui veel mõned kuud tagasi tundusid asjad üsna tumedates toonides nii Eesti kui maailmamajanduses, siis tänane ehitusturg on pigem stabiliseerumas. Näha on ka õhkõrna tõusutrendi käesoleva aasta teiseks pooleks ja loodetavasti ka järgmiseks aastaks. Inimesed ju ikka vajavad aknaid ja uksi ning vanad tuleks vahetada uute ja energiasäästlikemate vastu. Oleme pigem optimistlikud tuleviku osas ja eks see on ka üks põhjus, miks me kahekesi Rekmani kui pikaaegse aknatootja üle võtsime. Vajadus akende ja uste järele ei kao. Vastupidi, need tulebki mingi ajaintervalli tagant välja vahetada uute, soojemate ja moodsamate vastu.

Inimesed on hakanud üha teadlikumalt tarbima. Arukas klient soovib kulusid kokku hoida ning teadvustab, et energiatõhusam toode on kokkuhoid.

Millised probleemid vaevavad aknatootjat tänasel päeval kõige enam? 

Üldkulude (sh küttekulude) ja tootmiskulude kasv, töötajate palgasurve, materjalide hinnad ja tarneajad, konkurents. Need on need teemad, mille kallal me igapäevaselt töötame. Teadlikult tuleb leida kokkuhoiukohti, valida uusi ja tugevaid koostööpartnereid ning tarnijaid.

Kas sa oskad tuua välja viimaseid trende akna- ja uksesektoris? (värvid, mõõdud, puiduliigid, lisad, paigaldus vms) 

Viimase trendi kohaselt on aknad/uksed suurte mõõtudega nö maast-laeni, suure klaasavaga. Meie Eesti kliimas vajame maksimaalset valgust aastaringselt. Lisaks on maast-laeni akendel ka esteetiline ja visuaalne pool, mis mängib olulist rolli hoone väljanägemise juures tervikuna. See on põhjus, miks arhitektid ja projekteerijad need juba alguses projekti kirjutavad. Suured aknad/uksed on loomulikult uhked. Värvide kohapealt on populaarseks osutunud tumedad toonid nt. tumehall/must, neid tellitakse üha enam. Meie ettevõtte jaoks on koostöö arhitektide ja projekteerijatega äärmiselt oluline. Tänu arhitektidelt saadud tagasisidele oleme Rekmanis välja töötanud uusi tooteid. Oleme selle eest väga tänulikud, sest arhitektid ja projekteerija on sillaks toodete ja kliendi vahel. Meie oleme valmis piire veelgi nihutama. Üleskutse kõigile arhitektidele ja projekteerijatele, lennukad ideed ja lahendused on väga oodatud!

Millised on arengud tööjõuturul? 

Kvaliteetset tööjõudu turul napib, kuid samas palgasurve püsib. Hoolime ja hoiame oma töötajaid ning eelistame, et inimesed meie juurest ei lahkuks, vaid oleksid rahulolevad ja motiveeritud töötama.

Kuidas vabanete tekkinud tööpingetest? Mis või kes aitab teil ennast laadida? 

Ideaalses maailmas töötaksime me kõik pingevabas keskkonnas, aga see on vähetõenäoline. Kõige tähtsam on tekkinud pingetega tegeleda, teisalt ärev töökeskkond võib vahel vastupidi ka arendada. Firma osaluse jagamine ei jäta sind muredega ja tööülesannetega üksi. Oluline roll on ka füüsilisel aktiivsusel ja puhkusel, töö ja pereelu tasakaalus hoidmisel. Ma ei valeta, kui ütlen, et kõige suuremad fännid ja toetajad on meil kodus – meie pered!

Kas teete meeskonnaga ka tööväliseid üritusi?

Ajas on meeskonnaürituste traditsioonid muutunud. Aastaid oli Rekmani töötajatel võimalus saalijalgpalli mängida, täna on asendunud jalgpall võrkpalliga. Lisaks püüame teha vähemalt korra aastas nii kontorile kui tootmistöötajatele ühisüritusi. See loob tugeva tiimi ja toob inimesed lähemale üksteisele, mis omakorda avaldub töö kvaliteedis.

Millest tunnete kõige rohkem aknatootmise sektoris puudust? 

Puudust tunneme kindlasti suuremast kohalikust turust. Meil on liiga palju tootjaid väikese Eesti kohta ja tänu sellele on korralik hinnasurve. Seetõttu olemegi võtnud kindla seisukoha ekspordi suhtes – laieneda välisturgudele. Täna on hea aeg uute partnereite leidmiseks ja koostöö käivitamiseks. 

Tuleks moodustada ka aknatootjate liit, et sektori konkureerivate ettevõtete vahel oleks suurem koostöö ja vähem konkureerimist. Kõik see avab omakorda uued võimalused edaspidiseks arenguks nii Eestis kui välisturgudel.

Intervjuu võiksime lõpetada mõne humoorika juhtumisega, mis võiks lugejaid huvitada?

Tegime kunagi ühele soomlasele aknad, mis millegipärast jäid tehasesse kauaks seisma. Aja jooksul tekkis akendele tolmukord. Keegi tehases joonistas tolmusele aknale suure põdra pildi ja sellisena need aknad ühel hetkel lõpuks Soome kliendini jõudsidki. Klient saatis mõni aeg hiljem pildi ja kiitis oma imeilusaid aknaid – põdra pildiga ja puha 🙂