Persoonilugu: Janar Tammjärv, Klar Aknad tegevjuht

 Meie kliendilehe persooniloo rubriigis on tänaseni ilmunud 31 intervjuud akna- ja mööblitootmise valdkonna tippjuhtidega. Erandiks ei ole ka see lehenumber. Meil on rõõm teatada, et selle aasta viimasesse numbrisse andis lahkelt intervjuu Tartumaal asuva aknatööstuse Klar Aknad OÜ tegevjuht JANAR TAMMJÄRV.

Tere, Janar! Räägi pisut enda taustast enne kui sa akende valmistamise ärisse sukeldusid.
Alustasin tööga Barruses ülikoolis õppides suvevaheaegadel abitöödega nagu varustamine, ehitamine ja muu ehk seal, kus parasjagu abi tarvis oli. Peale TTÜ (Tallinna Tehnikaülikool) lõpetamist alustasin tööd finantsanalüütikuna ja olen karjääriredelil roninud kuni CEO ehk tegevjuhi ja ettevõtte aktsionärini välja.

Kuidas sai alguse Klar aknatootmine?
Aasta võis olla 2012, kui üks Barruse klientidest (JABS Group) tegi eduka ärimudeli lanseerimise Taanis www.sparvinduer.dk ehk müüs aknaid ja uksi erakliendile e- poes. See ärimudel tundus superpõnev ja neid saab pidada Klar’i nn inspiratsiooniallikaks.
Alustasime Valgas väga väikese ja manuaalse aknatootmisena, sest ei julgenud kohe suurde tehasesse investeerida. Tunnistan, et see oli üks suurimatest vigadest. Tehase ehitamise vajadus oli veidi sundkäik tulenevalt asjaoludest, et keegi ei suutnud ja/või ei tahtnud lähiregioonis, kaasaarvatud Poolas, toota konkurentsivõimelise omahinnaga akent. 2019.aastal kolisime olemasolevasse Tartu tehasesse ja sellest ajast tekkis enam vähem skaleeritava ärimudeli võimekus.

Fotod: Janar Tammjärv erakogu

Millised on olnud peamised sihtturud?
Alustasime Taanist, sest Taani on maailmas senimaani e-kaubandusega esirinnas per capita ja kuna Sparvinduer toimetas tõestatud ärimudeliga turul, tahtsime olla lihtsalt paremad. Mõne aja möödudes lisandusid Rootsi ja Norra.

Kas vastab tõele, et lõviosa akendest on müüdud läbi e-poe?
99,9% kogu Klari 10 aasta toodangust on müüdud E poes. Peamiselt Taani veidi vähem Rootsi ja samuti Norra.

Millised on väljakutsed online aknamüügis?
Peab ehitama kaks äri ehk tööstuse klassikalises mõttes (me oleme alati olnud nn vertikaali usku) ja lisaks e-äri. Mõlemad on kapitalimahukad, leida tuleb tasakaal, kumba millal arendada ja see on huvitav väljakutse. Online aknamüügis kehtib aga kindlasti nagu enamuses e-ärides First Comer Rule advantage ehk reegel, et see kes suudab esimesena saavutada piisava suuruse on märgatavas eelisseisus ja tema positsiooni on ultra raske kõigutada, kui nad ei tee suuri vigu. Lisaks Google Search-i maailma detailid, sest Google on endiselt selles maailmas dominant. Lühidalt peab oskama hästi seda, kuidas sind Google’st üles leitakse. Miks sinu äri maailmale tarvis on, see on samuti huvitav arutelu endaga.

Olen kuulnud, et annate oma akendele 10 aastase garantii, mis on puitakende puhul üsna erakordne. Peate olema oma toote kvaliteedis läbi ja lõhki kindel?
See tuleneb peamiselt sellest, et kuidagi peab online-äri suutma klientides usaldust võita. Pakkudes pikka garantiid on see kindlasti üks kliendi veenmise viise, miks inimesed ostavad e-poest versus traditsioonilistest kanalitest. Kindlasti see surve nii pikale garantiiperioodile muutub ajas väiksemaks ehk toote garantiiperiood ajas jõuab lähemale nn traditsioonilistele. Täna on meie reklamatsioonide tase seal, kus saab väita, et oleme Skandinaavia standardite järgi kõrgliigas!

Olete siiani valmistanud ainult väljaavanevat nn taani tüüpi akent. Kas tooteportfelli on plaanis laiendada?
Jah, 2025.aastal lisandus nn saksa tüüpi sissepoole avanev WDS PVC-profiiliga aken ja uks. Oleme super rahul: kvaliteet on väga hea, mida kinnitavad turul pikalt toimetanud paigaldajad. Kasv on olnud meie ootustele vastav ja arvame, et sama kiire kasvutempo jätkub ka tulevikus. Samuti ostsime 2025 suvel masinapargi koos akna- ja uksesüsteemiga Saksa-maalt. Täna teeme testtootmist ja plaanime täiskäigul siseneda turule 2026.aasta esimeses kvartalis.

Millistele turgudele olete oma (uute) toodetega laienemas?
2026 on eesmärgiks PVC ja saksa-akna tüüpi toodetega eelkõige Baltikum, lisaks ehitame Skandinaavias üles DIY – shop in shop kontseptsiooni ühe turuliidri Bauhaus-iga, mis on samuti unikaalne, sest seda pole varem tehtud. Lisaks laieneme Skandinaavias B2B suunda.

Kuidas näed tänast olukorda ehituses, majatootmises, renoveerimises Taanis, Norras, Rootsis?
Taani ja Norra olukord on rahuldav, selline hinne 3 5-palli skaalal, aga mitte parimas seisus, Rootsi ehk veidi maas. Aga erinevad nn turusegmendid käituvad kindlasti erinevalt à la eraklient versus b2b jne.
Millisena näed aknaturu mõttes saabuvat 2026. aastat siin ja sealpool piiri?
Meie äriplaanis ennustame, et turumaht ei suurene ja või kui suureneb, siis väga vähe YoY baasilt. Ainus viis kasvada on kelleltki turuosa ära võtta.

Millal võiks saabuda kauaoodatud majanduskasv? Kas koos sõja lõpuga?
Minu vastus on: ei tea.

Millised on üleüldised trendid akna- ja uksetööstuses? (värvid, avade mõõtmed, avanemistüübid, aknakatted, paigaldus jne.)
Ma ei usu nn trendide muutusesse lühiajalises perspektiivis. Elamuehitus on liiga konservatiivne valdkond, et siin midagi 5-aastaga muutuks. Samuti ei osale me selles turusegmendis, kus need muutused võiks ehk kõige kiiremini realiseeruda ehk arhitektide poolt loodud väga keerukad lahendused. Aga ma ikkagi arvan, et seda on palju nimetada trendiks.

Mis valmistab hetkel aknatootjale kõige suuremat peavalu?
Covidi pandeemia poolt loodud illusioon turumahu suurusest. Ettevõtted püüavad säilitada iga hinna eest 2019-2022 suurust, mis omakorda survestab negatiivses suunas kasumlikkust.

Millega sisustad aknatootmisest ülejäävat aega?
Teen sporti, et keha ja vaim oleksid terved. Olulisel kohal on ka pere.

Räägi mõni lõbus juhtum tootmisest, klienditellimusest, tarnest…
Senimaani ise ka hästi ei usu, miks peaks inimene aknaid ja uksi e-poest ostma, aga näed, kuskil maanurgas ikka keegi ostab – see on fakt.